هرکسب وکاری بنا بر اهداف خود، شناختی که از مخاطب دارد و میزان بودجهای که در اختیار است، باید یکی از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ را برای بازاریابی انتخاب کند. نوع و محل حضور آنلاین کسب و کار، در انتخاب روش تبلیغاتی نقش بسیار مهمی دارد؛ مثلاً اگر کسب کاری؛ صرفا” از طریق وبسایت اداره میشود، باید توجه ویژهای به SEO وبسایت داشت. درحالیکه اگر کسبوکارمورد نظر از طریق اپلیکیشن در دنیای آنلاین حضور دارد، باید روی ASO تمرکز بیشتری صورت پذیرد. استراتژی های رایگان دیجیتال مارکتینگ، دو نوع SEO و ASO هستند.
SEO یا بهینه سازی موتورجستجو، به مجموعه اقداماتی گفته میشود که بر روی وبسایت بانجام می رسد تا منجر به بالا رفتن آمار بازدید از طریق موتورهای جستجو شود و علاوه بر کمیت (افزایش آمار بازدیدکنندگان)، موجب بهبود کیفیت ترافیک وب سایت نیز خواهد گردید.
ASO یا بهنیه سازی صفحه اپلیکیشن، برای اپلیکیشنهای موبایل بکار می رود و عملکرد آن برمبنای تحلیل کلیدواژه، یا عبارتی است که کاربر جستجو میکند. با ابزارهای تحلیل گر، می توان به عملکرد واقعی اپلیکیشن پی برد. و ماحصل جستجوی کاربر با استفاده از کلیدواژه مناسب، دیده شدن اپلیکیشن دررتبه بالاتری از صفحه App Store خواهد بود.
اهداف کسب وکار نیز نقش تعیینکننده ای در انتخاب استراتژی بازاریابی دارند. درکسب وکارهای بزرگ؛ ترویج برند و ایجاد شناخت برای مشتری درآینده بعنوان اهداف تبلیغاتی محسوب می گردند و به همین دلیل بودجه زیادی را برای روش های بازاریابی مانند SEM،SMM ، In App و video marketing صرف تبلیغات میکنند. درصورتیکه معمولاً اهداف کسبوکارهای کوچک، فروش درزمان است و توان مالی زیادی هم برای تبلیغات ندارند، پس باید مناسب ترین وکم هزینه ترین روش تبلیغاتی را انتخاب کنند؛ لذا ایمیل مارکتینگ، سئو و تبلیغات بنری برای کسبوکارهای کوچک مناسب ترین روش ها بشمار می آیند.
همچنین درانتخاب روش بازاریابی، باید به مخاطبان کسبوکار و عملکرد آن ها نیز توجه شود .ابتدا باید مخاطبان را شناسایی و درجایی که حضور بیشتری دارند، تبلیغات کنیم. بهعنوانمثال، اگر محصولات جنبه تزئیناتی و تجملاتی دارد مانند ساعت یا طلا و جواهر، قطعاً استفاده ازشبکه اجتماعی LinkedIn مناسب نیست، زیرا ما را به مخاطب هدف نمیرساند. در عوض تبلیغات ویدئویی در اپلیکیشنهایی نظیر اینستاگرام، بهترین گزینه خواهد بود. و انتخاب روشهای تبلیغاتی باید متناسب با بودجهای باشد که برای آن در نظر گرفته می شود. بهعنوان مثال، اگر قصد جذب کاربر جدید برای اپلیکیشن خود را داریم، باید از ابتدای توسعه اپلیکیشن به فکر بودجهای متناسب برای کمپینهای نصب اپلیکیشن را درنظر داشته باشیم، زیرا ازتبلیغ با هزینه بالا ولی با بودجه اندک، نمیتوان نتیجه قابل قبولی بدست آورد.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ رایگان (Organic)
این استراتژی، به روشهایی اطلاق میشود که بدون پرداخت هزینه و با تغییر در روش حضور آنلاین، توسط مخاطبین در فضای مجازی دیده خواهیم شد و برای کلیک مشتری روی لینک مستقیم نیز هزینهای پرداخت نمی گردد.
-
مقدار ترافیک
هنگامیکه بازدیدکنندگانی متناسب با کسب وکارخود، از طریق کلیک بر روی صفحات نتایج جستجوگر یافتید، باید به فکر افزایش میزان ترافیک وبسایت خود باشید.
-
کیفیت ترافیک
شما میتوانید تمام بازدیدکنندگان دنیا را به بازدید از وبسایت خود جذب کنید (!) اما اگر آنها در وبسایت شما چیزی که در جستوجوی آن بودند را پیدا نکنند، فوراً وبسایت شما را ترک میکنند. بهعنوانمثال، اگر بازدیدکنندگان تنها به این منظور که موتور جستجوگر گوگل به آنها میگوید که شما منبعی برای فروش محصولاتApple هستید وارد وبسایت شما شوند؛ درحالیکه شما یک کشاورز هستیدو سیب میفروشید، این افزایش ترافیک درواقع بیکیفیت خواهد بود زیرا ترافیک باکیفیت، به معنای حضور بازدیدکنندگانی است که به محصولات/خدمات وب سایت شما علاقمند هستند.
دو نوع استراتژی رایگان دیجیتال مارکتینگ شامل SEO و ASO است.
بهینه سازی موتورجستجو(SEO)
سئو یا بهینهسازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)، فرآیندی است که ازطریق نتایج بدست آمده از ابزارهای تحلیل گر گوگل و با تحلیل مناسب، می توان موجبات افزایش مقدار و کیفیت ترافیک وبسایت را فراهم آورد. بعبارتی سئو به مجموعه اقداماتی گفته میشود که بر روی یک وبسایت انجام میشود تا منجر به بالا رفتن آمار بازدید از طریق موتورهای جستجو شود. اصلاح کدها، استخراج کلمات کلیدی، تولید محتوای سایت، ایجاد لینکها، استفاده مناسب از عناوین وتصاویر، سرعت بالا، آدرس لینک مناسب و… عملیاتی هستند که برای بهینه سازی نتایج حاصله از موتورهای جستجو، بانجام می رسند. بهینهسازی موتور جستوجو یا سئو، منجربه بیشتر دیده شدن وب سایت در اینترنت گردیده، و آن را در رتبه بالاتری از صفحه نتایج جستوجو قرار می دهد.
البته یک استراتژی سئو خوب که منجر به دیده شدن وب سایت میگردد وبه کمک هدایت ترافیک با کیفیت و نرخ تبدیل بالا بانجام می رسد، فرایندی زمان براست، اما ارزش وقت و انرژی صرف شده را نیز دارد زیرا درنهایت به تحقق اهداف کسبوکار و افزایش درآمد منجر خواهد شد. زیرا هرچه یک وبسایت بیشتردرمعرض نمایش قرار گیرد، آمار بازدیدکنندگان بیشتری را از طریق کاربران موتورهای جستوجو دربر خواهد داشت و این بازدیدکنندگان می توانند که در آینده به مشتریان کسب وکار تبدیل شوند. جذب مخاطب بعنوان مشتری از طریق تبلیغات و سئو انجام پذیرفته و بواسطه تغییراتی در وبسایت رخ می دهد و هدف ازآن ، به دست آوردن بالاترین رتبه در نتایج جستجوی مرتبط با کلیدواژه، بصورت “ارگانیک” یا غیرپولی است و باید زیر نظر متخصصین سئو انجام پذیرد. موتورهای جستجو هوشمند هستند اما با اینکه همواره در تلاش برای بهبود تکنولوژی خود جهت یافتن وبسایتها و ارائه نتایج بهتر به کاربران می باشند، همچنان به کمک احتیاج دارند و یک سئو خوب میتواند کمک شایانی به موتورهای جستوجو نماید. وظیفه متخصصین سئو، تنها هدایت مردم به وبسایت ها نیست بلکه کیفیت این ترافیک نیز مهم است.
هرکسب وکاری به دلیل فضای رقابتی موجود در اینترنت، برای موفق شدن و بیشتر دیده شدن نیاز به انجام سئو دارد. و در مرحله نخست، انتخاب URL یا نام دامنه یا آدرس وب سایت خوب و مناسب است که میتواند به مردم کمک کند که بتوانند بسهولت یک وب سایت را در اینترنت پیدا کنند و مرحله بعدی سئو خوب است.
بهینه سازی صفحه اپلیکیشن(ASO)
به افزایش قابلیت جستجو و دیده شدن اپلیکیشن و کسب رتبه بالاتر در نتایج موتورهای جستوجو از مارکتهای اپلیکیشن نظیر App Store برای iOS و Google Play یا کافهبازار برای اندروید، ASO گفته میشود. این فرایند، اپلیکیشنها را بر اساس جستجوی کلیدواژهها رتبهبندی میکند.
پس از انتشار یک اپلیکیشن توسط توسعهدهنده، عوامل زیادی میتوانند در نتایج آن موثر باشند. اولین عامل موثر در موفقیت یک اپلیکیشن، معرفی و دیده شدن آن توسط کاربران و مشتریان بالقوه است، دومین مورد، جذب کاربر و تشویق او به دانلود اپلیکیشن است که این موارد از طریق اجرای استراتژی ASO بدست میآید. استراتژی ASO افزایش رتبهبندی، قابلیت دیده شدن، نرخ همگرایی، نرخ دانلود و … می باشد که طبق آمار بدست آمده حدود ۶۵ تا ۸۰ درصد از اپلیکیشنها، از طریق روشهای جستجو پیدا میشوند. یعنی کاربران ترجیح میدهند اپلیکیشن مورد نظر خود را در رسانهها، وبسایتها، شبکه های اجتماعی و … جستجو نمایند. همچنین، بیش از ۵۰% از دانلود اپلیکیشنها، حاصل از نمایش سه نتیجه اول در صفحه اپاستور است. بنابراین برای دیده شدن موفقیت آمیز یک اپلیکیشن، باید از روشهای مختلف بازاریابی اپلیکیشن که یکی از آنها ASO و به رایگان است، استفاده کنید.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ غیر رایگان
همانطور که از نام آن مشخص است، برای استفاده از این نوع خدمات، باید پول پرداخت کرد. به دلیل رقابت بسیار زیادی که در استراتژیهای رایگان دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، روشهای غیر رایگان، مکمل و از ملزومات فعالیتهای بازاریابی محسوب می گردند، لذا این استراتژی نیازمند به طراحی، برنامهریزی و اجرای دقیق است و راه مناسبی برای ارتقای محتوا و افزایش ترافیک (آماربازدید) بشمار می آید.
اهداف بازاریابی غیر رایگان
-
بازاریابی مستقیم: دراین استراتژی از PPC (Pay Per Click) یا پرداخت به ازای هرکلیک در تبلیغات فروش (Shopping Adds ) و موبایل مارکتینگ؛ بهمنظور افزایش ترافیک و نرخ تبدیل، برای کسبوکار استفاده میشود.
-
برند سازی: هدف از تبلیغات در نوع غیر رایگان، آگاهی بخشیدن درباره برند یا محصول، با استفاده از Google Display ads،ویدئو مارکتینگ و موبایل مارکتینگ است.
-
بازاریابی مجدد: هدف از این نوع استراتژی، ایجاد تبلیغات هدفمند و منحصربهفرد، برای کاربرانی است که قبلاً وبسایت/ اپلیکیشن/ کانال یوتیوب را دیدهاند.
بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)، تبلیغات ویدئویی، تبلیغات نمایشی، تبلیغات در اپلیکیشن و بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing) جزو استراتژیهای غیررایگان دیجیتال مارکتینگ می باشند.
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
SEM یا بازاریابی موتور جستجو درواقع نوعی بازاریابی اینترنتی با استفاده از تبلیغات پولی است که بهمنظور ارتقا وبسایتها از طریق بیشتر دیده شدن آنها در صفحات موتورهای جستوجو انجام میشود. زمانی که شما چیزی را جستجو میکنید؛ درصفحه نتایج جستجو، وبسایتهایی که در قسمت میانی صفحه مشاهده میکنید، حاصل یک سئو خوب است که در دسته استراتژیهای رایگان دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرند و وبسایتهایی که در قسمت بالا و پایین صفحه مشاهده میکنید، حاصل استراتژی سئو می باشند.
تفاوت بزرگ تبلیغات آفلاین مانند بیلبورد یا روزنامه با بازاریابی موتور جستجو آن است که در تبلیغات سنتی، تبلیغات بدون توجه به تمایل مردم برای مشاهده تبلیغ، به آنها نمایش داده میشود و شما میبایستی هزینه تبلیغات را بپردازید؛ درحالیکه در بازاریابی موتور جستجو یا SEM، مردم محصولات یا خدمات را براساس نیاز وعلاقمندی خودجستجو میکنند و درواقع تبلیغات شما تنها به مخاطبان هدف نمایش داده خواهد شد؛ و تنها در صورت کلیک بر روی لینک تبلیغ، باید به تبلیغکننده پول بپردازید.
SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو، یکی از مؤثرترین راهکارهای رشد کسبوکار به شمار میآید که بهمنظور تبلیغات، دیده شدن و هدایت سریع ترافیک به وبسایت بکار می رود. علاوه برافزایش ترافیک، برای دستیابی به ترافیک باکیفیت، افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل، می بایستی کلیدواژههای مرتبط تولید کنید که کاری زمانبر است. اما وقتی از بازاریابی موتور های جستجو و تبلیغات پولی استفاده میکنید. با استفاده از کلیدواژههای مرتبط و انجام فعالیتهای بهینه سازی موتورجستجو، این ابزارها به شما کمک میکنند که با استفاده از تبلیغات، رتبه بالاتری را با هزینه کمتری بدست آورید.
محبوبترین ابزار برای SEM، به دلیل امکانات و قابلیتهایی که به کاربر میدهد، Google AdWords و پسازآن ابزار Bing Ads است که در موتورهای جستجوی Yahoo و Bing مورد استفاده قرار می گیرند. هزینه روش SEM نسبت به سایر روشهای بازاریابی بسیار کمتر است ولی کارایی بالایی دارد و میتواند در سریعترین زمان ممکن مشتری را به محصول موردنظرش برساند و بهنوعی بازاریابی بینالمللی نیز محسوب می گردد.
البته باید در نظر داشت که ابتدا باید بهینه سازی موتورجستجو انجام پذیرد، زیرا ازنظر آماری تعداد افرادی که بر روی نتایج گوگل کلیک میکنند نسبت به کسانی که بر روی تبلیغات کلیک میکنند بهمراتب بیشتر است. پس از انجام عملیات سئو، درصورتیکه توان مالی کافی داشتید، به سراغ بازاریابی موتور های جستجو بروید. ازجمله روشهای SEM میتوان به پرداخت به ازای هرکلیک (PPC) اشاره کرد.
باوجوداینکه هدف هر دو روش SEO و SEM افزایش بازدید از وبسایت است اما این دو روش با یکدیگر تفاوتهایی دارند و نباید این دو واژه را بهجای یکدیگر به کار برد. و چشمگیرترین تفاوت آنها، سرعت بالای نتیجهگیری روش SEM است. پس اگر نیاز به بازدیدکنندگان زیاد، در مدتی کوتاه دارید، با پرداخت هزینه و با SEMمی توانید به هدف خود برسید.
بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM)
SMM یا بازاریابی شبکههای اجتماعی، استفاده از شبکههای اجتماعی برای معرفی محصولات/خدمات بهمنظور افزایش ترافیک بازدید است و روش بسیار خوبی برای دستیابی به مشتریان در تمام اندازههای کسبوکار است. اکثر این پلتفرمها دارای ابزارهای تحلیل داده هستند که شرکتها را قادر به پیگیری میزان پیشرفت و موفقیت کمپین و تعامل با کمپینهای تبلیغاتی میسازند. همچنین بازاریابی شبکههای اجتماعی باعث میشود که شرکتها بهصورت شخصیتر و فعالتر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. برای موفقیت بیشتر کسبوکار در رسانههای اجتماعی، این شبکهها نیز مانند موتورهای جستجو به بهینهسازی نیاز دارند و این بهینهسازی از دو راه انجام میشود: اضافه کردن لینک به محتوا مثلاً لینک اشتراکگذاری یا ارتقای فعالیتها مانند امکان نظر دادن، بررسی آنلاین محصول و … .
Facebook، Instagram، Twitter، LinkedIn و YouTube تعدادی از شبکههای اجتماعی مورداستفاده در تبلیغات اینترنتی هستند. شرکتها علاوه بر به اشتراک گذاشتن محتوای موردنظرشان، از این رسانهها برای تبلیغات نیز استفاده میکنند و هزینههای زیادی جهت دیده شدن در آن انجام میدهند. هدف بازاریابی شبکه های اجتماعی تولید محتوایی است که کاربران شبکههای اجتماعی آن را با دیگران به اشتراک بگذارند و منجر به بیشتر دیده شدن برند و افزایش مشتریان شود. طبق گزارشها وبسایت HubSpot در سال ۲۰۱۴، ۹۲% از بازاریابان ادعا کردند که بازاریابی رسانههای اجتماعی برای کسبوکارشان اهمیت دارد و ۸۰% از آنها مدعی هستند که استفاده از این روش به افزایش ترافیک وبسایتهای آنها کمک کرده است. طبق گزارشها Social Media Examiner، در حال حاضر ۹۷% از بازاریابان در شبکههای اجتماعی مشارکت دارند.
بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)
ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی فرآیند استفاده از ویدئوهای جذاب برای ارتقا و بازاریابی کسبوکار شما است و شامل مراحل تولید ویدئو، انتشار آن و بهبود نتایج است. برای تولید ویدئو باید بودجه و زمان تولید آن را در نظر بگیرید و برای تولید یک ویدئو حرفهای به یک تیم بازاریابی خلاق نیاز دارید. ابتدا باید داستان مناسب و نحوه بیان آن را برای ویدئو خود طراحی کنید بهطوریکه بیننده را جذب کند و ترجیحاً کوتاه باشد. پس از انتشار ویدئو در شبکههای مختلف، نتایج را پیگیری کنید تا شبکهای که بهترین نتایج را ارائه میدهد، تشخیص دهید. تأثیرگذاری ویدئو بسیار زیاد است بهنحویکه اگر افراد اطلاعاتی را فقط بشنوند، سه روز بعد ۱۰% از مطالب را به یاد دارند ولی اگر صدا و تصویر در قالب ویدئو همراه یکدیگر باشد، سه روز بعد بهطور متوسط ۶۵% از اطلاعات را به یاد خواهند داشت.
پس از تماشای یک ویدئو از محصولات شما، بهطور متوسط ۷۰% احتمال خرید مشتریان بیشتر میشود؛ زیرا ویدئو حس اعتماد در مخاطبان را افزایش میدهد. مطالعات نشان داده است که تبلیغات ویدئویی میتوانند باعث افزایش رتبهبندی گوگل، نرخ تبدیل، open rate ایمیلها و نرخ کلیک صفحات فرود شوند؛ درنتیجه در یک سال گذشته، ۶۱% از کسبوکارها شروع به استفاده از ویدئو مارکتینگ کردهاند. همچنین طبق گزارش comScore، ویدئوهای آنلاین در آمریکا توانستهاند ۸۴٫۵% از مخاطبان اینترنتی را جذب کنند. اگر به این حوزه علاقهمند هستید،
تبلیغات نمایشی یا بنری (Display or Banner Ads)
بنرهای تبلیغاتی در اینترنت، تبلیغات کوچک مستطیلی شکل هستند که در نقاط مختلف صفحات وبسایت ظاهر میشوند و اگر بر روی آن کلیک کنید، شما را به وبسایت تبلیغ دهنده منتقل میکند. حضور این بنرهای تبلیغاتی در وبسایتها ازنظر تجارت جهانی اینترنت بسیار مهم است؛ زیرا از طریق هزینههای تبلیغات میتوانند محتوای وبسایت را رایگان در اختیار عموم قرار دهند بنابراین دیدن چند تبلیغ توسط کاربران بهتر از پرداخت هزینه برای بازدید از وبسایت است. این بنرها ممکن است حاوی متن، تصویر و انیمیشن باشند. تبلیغ دهندگان میتوانند از طریق شمارش تعداد کلیکها کمپین تبلیغات بنری خود را پیگیری کنند. عوامل مختلفی نظیر محل قرارگیری بنر، خلاقیت در بنر، صفحه فرود، وبسایتی که بنر در آن قرار میگیرد و … بر موفقیت آن تبلیغ تأثیرگذار است. در جلسات بعدی همراه این بلوک یادگیری باشید تا هر پارامتر را موردبررسی دقیقتر قرار دهیم.
تبلیغات درون اپلیکیشن (In App Ads)
صاحبان کسبوکار و بازاریابان در تلاشاند که برند خود را از طریق اپلیکیشنهای موبایل به کاربران دستگاههای هوشمند معرفی و تبلیغ کنند. طبق آمارهای BI، هزینههای تبلیغات درون اپلیکیشنی در آمریکا تا سال ۲۰۱۸ به ۱۶٫۹ میلیارد دلار میرسد و بیشتر این هزینه به اپلیکیشنهای بزرگ مانند Facebook و Twitter اختصاص داده میشود. امروزه موبایل بهعنوان نزدیکترین رسانه به مخاطب پیام تبلیغاتی کسبوکار را سریع و به بخش زیادی از مخاطبان میرساند. کاربران موبایل بهطور متوسط روزی ۳ ساعت از تلفن هوشمند همراه خود استفاده میکنند و ۸۴% از این زمان در اپلیکیشنها سپری میشود.
برای انجام تبلیغات در اپلیکیشنهای پرطرفدار، بهتر است از طریق شبکههای تبلیغاتی طرف قرارداد آنها وارد شوید تا تبلیغات شما را برای کاربران پرتعداد خود به نمایش بگذارند بهعنوانمثال، با قرار دادن تبلیغ خود از طریق کمپینهای مختلف در بازی کلش آو کلنز، افراد زیادی در طول روز تبلیغ شما را میبینند و تنها با یک کلیک میتوانند به صفحه کسبوکار شما منتقل و با برند شما آشنا شوند.
به این نکته توجه داشته باشید که تبلیغات بیشازحد و تبلیغاتی که به تجربه کاربری اپلیکیشنها آسیب میزنند، میتوانند برای کاربران خستهکننده باشند و علاقه آنها به استفاده از اپلیکیشنها را کاهش میدهند و از طرفی خاطره بدی از برند شما در ذهن کاربران ثبت میشود. برای جلوگیری از این اتفاق، میتوان از انواع روشهای کاربرپسند تبلیغات درون اپلیکیشنی مثل تماشای ویدئوی تبلیغاتی در ازای دریافت ۳۰ سکه در بازی کوییز آو کینگز استفاده کرد. در جلسات آینده به بررسی انواع روشهای تبلیغات درون اپلیکیشنی خواهیم پرداخت.